fredag 22 februari 2013

Kallt och hårt.

Idag blir det ett ganska kallt inlägg, hårt med kan tyckas men kanske sant i alla fall?
Vintern har inte alls rasat ut. Polarvindarna återvänder. Enligt färska prognoser kommer ny kyla till Skandinavien i feb­ruari. Vädret blir svalare än normalt långt in i april.  Vad är det som gör at man bor kvar i det här landet? Förra året var det barmark så här års och det började kännas som om det blev varmare, idag är det så kallt att jag knappt fick fram handen för att ta en bild när jag gick till jobbet. Till och med frihetsstatyn på torget har fått extra kläder.
Apropå hästar i maten, hur naiva får vi vara? Titta på priset, ser det ut att vara realistiskt så kan du misstänka att det är rätt, annars är det något fuffens. Så har vi lärt oss att tänka när vi köper något på blocket eller om någon försöker sälja oss något på gatan, det håller inte att tro att vi kan köpa mat som är billigare per kilo än det kostar att slakta öket. Det kanske kommer som en chock men vi får fortfarande det vi betalar för. Har IKEA en handduk som kostar 2 kr så har någon annan fått betala för den på något sätt.
Det som stör mest är väl de som, när sanningen ”avslöjas” stämmer upp förskräckta och chockerade röster som tycker det är otroligt och det ska bli rättegångar för att hitta den skyldige.
Det är vi som köper billigt som är skyldiga!
Jag med, jag köper billigt, gillar att göra klipp men så blir jag kanske inte så chockad om det visar sig inte vara helt ekologiskt och närproducerat det jag köper till en billig peng. Jag gnäller inte om köttet inte heter Rosa utan kanske kallas Brunte för jag är inte så naiv att jag tror att jag får den bästa och mest hederliga saken om jag köper från en kille som har sina varor i överrock och presenterar dem i en mörk gränd. I dagens informationssamhälle får vi inte lov att vara så naiva längre.
Vi får det vi betalar för.
Jag är likadan med det mesta och det tror jag de flesta är långt där inne, jag tro inte alla var så förvånade när Lance Armstrong till slut avslöjade sitt fusk, det är bara så att vi inte VILL att det ska vara så, men så avslöjas det, lite väsen blir det men de flesta jag pratat med säger ”det visste jag väl, så är det med alla elitidrottare…”
Mängder av stora idrottsmän och kvinnor har fått sina karriärer förstörda efter att de intagit olagliga preparat. Snabbt till tanke dyker Diego Maradona upp efter att han åkte fast under fotbolls-VM 94. Även svenskan Ludmilla Engquist fick sin image förstörd efter att det uppdagats att hon fuskat med tillväxthormoner. Allt detta för att vi inte VILL att det ska vara så. Vi vill dock att de hela tiden ska slå sina rekord, de ska bli bättre och bättre för annars tappar vi intresset.  Naiva igen.
Är allt fusk då?
Nej jag är naiv nog att tro att det finns idrott utan fusk men jag är inte dum nog att tro att det går att tävla i sport utan att fusk dyker upp. Så länge vi betalar miljoners miljoner till den som är bäst i Världen kommer vi få någon som är villig att fuska för att få pengarna. Vi får det vi betalar för.
Men om vi nu går till de som faktiskt tävlar av den enkla anledningen att det är spännande, där det inte finns pengar inblandade utan det är annat som styr, ja där finns det få fuskare om några alls.
Pengar styr.
Visst är det så, det visste vi ju eller hur? Det är ju bara så att vi inte VILL att det ska vara så. Det speglar sig i allt och inget undkommer denna sanning, inte innan vi börjar hitta andra värden ilivet än pengar, då kommer andra saker få prioritet. Men jag är inte så naiv att jag tror det kommer hända inom överskådlig tid.
Fram till dess får vi göra vårt bästa, tro på att människor är goda i grunden och misstänka att de luras, räkna med att det går bra och förbereda oss för det värsta. Varje dag är ett äventyr om vi inte är så naiva. Dags att öppna ögonen och börja bidra med lite sanningar?
Köp efter ditt samvete.
Köp billigt om du vill, men klaga inte om maten innehåller Häst istället för oxe. Hejja på den snabbaste i världen och räkna med att han knaske fuskar, precis som de andra som han tävlar mot. Var inte för naiv, men bli heller inte bitter och negativ. Världen är såhär, för vi har valt det, i alla fall vi som har pengar. Acceptera läget eller gör något åt det men sluta skylla på andra.
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar