torsdag 3 januari 2013

Egoist!

Jag läser överallt om människor som beskriver att dom "brinner för att hjälpa andra", "vill vara en förebild" och så vidare. Jag själv har tänkt så och faktiskt sagt det någon gång utan att reflektera över det så mycket, men eftersom jag är som jag är så måste jag ställa mig frågan varför?

Varför brinner man för att hjälpa andra?

Är det en helt självuppoffrande och helt igenom oegoistisk person som säger sig brinna för att hjälpa andra? Är det en person som inte kan säga nej utan till varje pris försöker få andra att mår bra? Är dom dumma i huvudet och lätta att utnyttja?

Genom att helt ovetenskapligt googla ämnet får jag ganska snart fram vad jag själv satt som en tes, att hjälpa andra får dig att må bra.


Här är ett utdrag ur JA! 2012 av Max Söderpalm:
”Det är min fulla övertygelse att det snabbaste sättet att bli lycklig är att hjälpa andra att lyckas.
Det leder till att du blir omtyckt och litad på.
Det leder också till att människor du inte känner tar kontakt med dig och tackar.
Nu är bara frågan: Hur ska du bli lycklig genom att hjälpa andra att lyckas?”

Jag håller med. Det ställer hela frågan på ända om det är så, det betyder att det är en totalt egoistisk handling att hjälpa andra, eller hur?

Egoist är ett ord som har en mycket negativ klang. Men är det negativt att vara egoist? Definitionen av egoist är; att handla i eget intresse. Detta innebär att vara egennyttig; att ha nytta av sina egna handlingar. Och det ligger i sakens natur att ingen kan leva utan att ha nytta av sina handlingar. Egoismens motsats är altruism, som innebär att självuppoffrande tjäna andra; att främja andras intressen och inte sina egna; att göra det andra vill och inte det man själv vill.

Det är alltså viktigt att hjälpa andra men bara när och på det sätt man själv vill?


Att påstår att egoism innebär att offra andra är fel. Allt som är i ditt eget intresse är egoistiskt. Att andas är egoistiskt; att äta är egoistiskt; att älska är egoistiskt; att leva är egoistiskt. Du är egoist varje gång du handlar på ett sätt som främjar det som är i ditt intresse och är bra för dig, det som är viktigt för dig, det som krävs för din överlevnad och det som du själv tycker är meningsfullt.

Att vara egoistisk på andras bekostnad är alltid fel!

Problemet är att om du offrar dig själv för att tjäna andra så främjar man egoism på andras bekostnad.Det enda du kan göra för att minska de som utnyttjar andras makt är att faktiskt vara egoistisk på rätt sätt.


"Contrary to popular opinion, all healthy individuals are selfish. Choosing to pursue the career of your choice is selfish. Choosing to have children—or not to have children—is selfish. Insisting on freedom and individual rights, rather than living under a dictatorship, is selfish. Indeed, even ordinary behaviours such as breathing, eating and avoiding an oncoming car when crossing the street are selfish acts. Without selfishness, none of us would survive the day—much less a lifetime.” – Michael J. Hurd

Intressant eller hur?

Varför har jag plågat mig själv och den som eventuellt irrat sig in hit med detta? Jag har den senaste tiden fått många som sagt åt mig att jag är en inspiration, att det jag gör för att inspirera andra är bra och fantastiskt och allt möjligt härligt om mig, det är lätt att ta till sig och blåsa upp sig med sådant fint sagt men jag vill påminna mig själv om att jag är egoist.

En egoist men nu på rätt sätt. Det har jag fått jobba på, så jag är ganska nöjd med att veta att jag gör bra saker, jag gillar att hjälpa andra och att inspirera andra. När allt är sagt och gjort är det till slut ett sätt att må bra själv som driver alla goda gärningar.  Det betyder att vi behöver fler egoister i världen.

Funderar på sådant medans vi sitter husvakt för några goda vänner som åkt utomlands en vecka.

Ha det gott //Hjobo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar