torsdag 9 februari 2012

Dresscode

Varför har ingen slips längre?

Var på stort event idag. Gammal konsult som jag är tar jag på kostym och slips, bara för att upptäcka att jag är ensam om detta skamgrepp.

Kommunchefen och tjänstemän överall, de flesta med samma uniform, det vill säga jeans och kavaj, ingen slips.

Är det helt ute med slips? Har jag brutit mot dresscode genom att använda denna gamla symbol?

Bara för att ni unga som eventuellt förirrat er in på min sida ska veta:
Slips är ett smalt band av tyg knutet runt skjortkragen som bärs till kavaj eller kostym tillsammans med skjorta. Slipsen är en typ av kravatt, liksom flugan, som anses ha samma ursprung. 

I grunden handlar det om en rosett att hålla ihop kragöppningen med, men den har egentligen ingenting med skydd mot väder och vind att göra.
Det är främst vuxna män som använder slips, men det förekommer även bland pojkar vid högtidligare tillfällen, vilket dock var vanligare förr. 

Det förekommer faktiskt också att kvinnor använder slips för att klä upp sig på olika sätt, men slipsen ses fortfarande som ett i huvudsak manligt plagg, och det är fortfarande ganska ovanligt att kvinnor använder det. Dock bär tonårsflickorna ofta slips och kjol som slutar strax ovanför knäna som en del av den skoluniform som förekommer mest i Storbritannien, men även i USA, Australien och Japan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar