söndag 11 september 2011

Två robots som pratar med varandra

http://www.youtube.com/watch?v=WnzlbyTZsQY

Jag har varit med i liknande samtal men då var jag inte riktigt nykter.

Om en dator kan lura en person att den är en människa kan den räknas som intelligent. Det är forskaren Alan Turings klassiska tes från 1950-talet. Visst kan man tycka att det är en del arbete kvar innan detta uppnätts men faktum kvarstår, det finns massor av människor som tror dom pratar med en människa när dom faktiskt talar med en robot i telefon, det kanske säger mer om dem än om robotens faktiska intelligens men jag har själv sagt rakt ut till en robot, denna tjänst suger så elefant så det är inte ens roligt. Det var till en talrobot som polisen tillhandahåller och jag var medveten om att det var en robot men i alla fall, jag hoppades nog långt inne att någon någon gång fick reda på denna NKI undersökning IRL. Det händer inte men i ren frustration var jag tvungen att såga det till någon och roboteländet var ju ändå uppe och hadde faktiskt tagit mitt telefonsamtal.

Hoppas det finns hjälp för mig med.

/hjobo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar