söndag 18 september 2011

Svampskogen

Vi vaknade ganska sent, kl 9-10 tror jag och beslöt oss att ta en sväng i svampskogen.
Vi skulle hämta Samuel ca 16.30 så vi åkte mot kristinehamn och jag hade en aning om vart jag ville, på ett ungefär.

Väl framme satte vi på varma kläder, inte vattentäta dock skulle det visa sig, och satte av upp i skogen. Vi travade på ett gott tag innan vi började inse att det inte fanns någon svamp dä vi var. Lena berättade att ormbunkar är det enda verkliga minne hon har från att plocka svamp när hon var liten. Men ingen ljung och mossa skulle det vara. Inte samma som jag men ändå. Vi började leta ormbunkar och redan vid första försöket hittade vi svamp, massor av svamp. Då vi egentligen inte tänkt oss att det skulle vara blött ute hade vi med pappåsar, det visade sig snart vara en dum ide då vattnet löste upp dem och all svamp vi plockades ramlade ut och i fick plocka den igen. Som tur var hade vi med extra kläder, en röjja och en sjal fungerar som nöd påsar kan jag berätta.



Efter ett gott tag blev det jobbigt att plocka och vi började mer och mer slarva vid rensningen av svampen, det resulterar i att vi nu har hela hundsängen full av svamp och små bitar av mossa samt barr.



Två bärkassar med trattkantareller är inte dumt alls, vinter förrådet är fullt och vi vet nu exakt vart vi ska gå, nej jag berättar inte var det är, det blir mitt och Lenas ställe. Där vi gick kan jag säga att det kändes som ingen människa gått förrut, och ingen hade plockat svamp där på väldigt länge det kan jag lova :)



Bare en timme senare har vi nu hämtat Samuel, saphira och Angelina har lämnats hemma hos oss och jag har hämtat Sara, bara Jonatan saknas för fullt hus. Vilken skillnad från en Lena/Håkan helg till full circus Lindström, men det känns riktigt bra att ha alla hemma igen.

Nu nattar vi barn och snart ska det sovas.

Mulle Hjobo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar